Polsko 14.8 - 26.8.2019 - karavan

02.06.2022

Polsko nás mile překvapilo. Byli jsme z něj nadšeni.  Rozhodli jsme se pro co nejlevnější dovolenou. Tedy spaní mimo kempy - zdarma. V Polsku je to stále povolené a toho se musí využít! Jo a abychom nezapomněli, Polsko je pro nás srdcovka, je to první zahraniční dovolená s karavanem :).

1. Den - Wroclaw - spaní hledáme opět s pomocí aplikace Park4night. Našli jsme místečko kousek od centra. Wroclaw je moc krásná. Super program pro děti  - trpaslíci po Wroclawi. Existuje i aplikace do mobilu. Provede vás to po zajímavých místech a zároveň se zabaví i děti, tím, že hledají trpaslíky. Bohužel jsme fakt dlouhý, proto na noc raději přejíždíme do městečka Tržebnica. Stojíme na parkovišti pod Basilikou.; Denní útrata: jídlo 105,- Zl, přespání 0,-.

2. Den + 3. Den - Poznaň- Parkujeme přímo u Maltského jezera. Na zapadlém parkovišti, že by se člověk v noci i skoro bál. No ale podle našich zkušeností v Polsku se bát fakt nemusíme.  Maltské jezero je moc pěkné, krásný okruh na kolo/brusle. My ho projeli s prckama na kole. Je to necelých 6 km. Máme 4,5 letého a skoro 3 letého prcka. Takže vzdálenost akorát. Je tady super vyžití, od lyží na vodě až po lyže na suchu (a bez sněhu :) ). Oběd jsme si dali v indické restauraci a okruh završili na obrovském dětském hřišti ve tvaru pirátské lodě. Do centra od jezera je to 2 km. Druhý den jsme se vydali na výlet do Citadeli - muzeum vojenské techniky. Také jsme stihli trhy ve starém městě. Po večeři přejíždíme k moři. V Ustce jsme až kolem 1 hodiny v noci. Cesta byla dost dlouhá a silnice šílené. Denní útrata - 2. den: jídlo 130,- zl, přespání 0,-. 3. den: jídlo 150,-zl, přespání 0,-.

4. Den - Ustka - MOŘE :) parkujeme na podélném parkovišti hned u moře a zdarma. Sice jsme zabrali dvě místa, ale což. V Polsku se to smí :).  Hned po snídani vyrážíme na pláž, mužské osazenstvo v plavkách a ženské osazenstvo v mikině. Moře bylo studené, jestli mělo 20°, tak je to moc. Každopádně plavky se využili - mikina taky. Večer vyrážíme na promenádu, kam se hrabe Chorvatsko, pro děti ráj a nás to dost překvapilo. Konečně jsme taky ochutnali čerstvě vylovené ryby a na každém rohu prodávané Zapékačky. Zapečené bagety s čímkoli. Spíme u hlavní silnice, takže koupání venku nepřichází v úvahu. Mytí v 1 litru vody, chce trochu cviku, ale hravě to zvládáme. Noo, možná trochu smrdíme...; Denní útrata: jídlo 150,- zl, přespání  0,-.

5. Den  - Leba  - ráno sem přejíždíme. Cesta, která má asi 50km trvá 2 hodiny. Cestování v Polsku je fakt na dlouho. Poprvé po 5 dnech jsme v kempu. Máme elektřinu, takže hned nahazujeme kávovar a děláme si naše oblíbené kafíčko. Pereme, doplňujeme vodu a vyléváme výlevku. Jo a taky se potřebujeme pořádně osprchovat. Jdeme si prohlédnout proménádu v Lebě. No, jsme trochu zklamaní, jedna velká pouť. Škoda. Zítra nás ale čekají písečné duny a to se moc těšíme. Denní útrata: jídlo 160,-zl, přespání 100,-zl, ATRAKCE 130,-zl.

6. Den - Po snídani vyrážíme na vyhlášené Lebské písečné duny. Mile nás překvapuje cena za vstup do národního parku. Dospěli 12,-zl, děti zdarma. No hned nám spadla brada při ceně vláčku od vstupu na písečné duny - cca 6 km a cena 100,- zl. No ale jedeme, někteří z nás by to pěško ještě nedali, při představě, že ještě tam nějaký ten km najdou. Písečné duny jsou naprostá pecka. Moc se nám to líbí a vřele doporučujeme. Jinak v Lebě jsou všude komáři. Vybavte se! Leba=komár! Po večeři, kolem 20 hod. vyrážíme směr Gdaňsk.  Cesta nám zabere 2 hodiny. To večerní cestování, tzn. na spaní, se nám dost osvědčilo. To je klid :). V Gdaňsku parkujeme za autobusovým nádražím, na klasickém parkovišti. Ještě se 2 obytňákama.  Denní útrata: jídlo 100,-zl, vstupy 112,-zl, přespání 0,-.

7. Den - Gdaňsk - ráno se probouzíme a všude kolem os. auta, nemáme šanci vyjet. Naštěstí plánujeme celodenní prohlídku tohoto městečka. Jsme z něho nadšený. Jedno z nejhezčích měst, co jsme viděli. Nejprve procházíme promenádu u vody, pak přecházíme padací most, kde je chill zóna. Děti usnou v sedacích vacích na trávníku a my si užíváme jedno vychlazené. Procházíme centrum. Je to prostě pecka. Všude obchody s jantarovýma šperkama. Na druhou stranu i s cetkama... Vracíme se k obytňáku a s odřenýma ušima odjíždíme. Směr městečko Sopot - k moři. Parkujeme za jedním obrovským dětským hřišti u tenisového centra. Nechávají nás přespat v areálu, můžeme využít i elektřinu a sprchu. No co víc si přát.  Denní útrata: jídlo 170,-zl, přespání 10,-zl.

8. Den - Odjíždíme směr Malbork. Parkujeme u jezera u hlavního parkoviště - ale v kempu. Nic jiného jsme nenašli. Do večera nás tu nechají za 20,-zl. Můžeme použít sprchu a elektřinu. Máme parádní výhled na hrad. Vydáváme se do Dinoparku. Je tady vyhlášený. Je to docela kus, takže jedeme na kolech. Prosím vás, pokud si tam budete volat, zda tam smějí psi a slečna na druhém konci vám poví, že mohou, nevěřte ji. Nám se to totiž nevyplatilo. Čekala nás cesta zpět, odvést psa do karavanu. I přes veškeré prosby, že v croozeru není skoro vidět. No i přes vaše rozčarování, vám to prostě nepovolí. Dinopark ale parádní. Moc doporučujeme. Děti byly v sedmém nebi. Při zpáteční cestě na kolech projíždíme ještě hrad. Jedním slovem nádhera. Tato část Polska je prostě boží. ,,Na spaní,, zase přejíždíme. Tentokrát směr Slovensko - Malá Fatra. Je to ale kus. Takže jsme rozhodnuti někde přespat.  Náhodou přespáváme v Čenstochové na parkovišti.  Naše otevřené brady, když jsme v noci na parkoviště přijížděli, si neumíte představit. Tak  krásně nasvícený klášter.  Přijíždíme kolem 2 hodiny v noci, máme ,,štěstí,, zrovna přichází ke klášteru svatý muž (tak jsme si ho pojmenovali my). Měli jsme až husinu. Bylo to až trochu strašidelné. Těšíme se na ráno. Denní útrata: jídlo 100,-zl, vstupy 117,-zl, přespání 20,-zl.

9.  Den - probouzíme se docela brzy a parkoviště kolem nás úplně plné. No budeme muset jet zase až večer. Jinak nevyjedeme. Jdeme na prohlídku kláštera. Krása střídá nádheru. I když tolik věřících pohromadě. No byl to při nejmenší zvláštní pocit. Později se dozvídáme, že je to poutní město. Každoročně sem proudí miliony poutníků.  Vyrážíme zase večer. Kolem 11 dojíždíme na parkoviště v Terchové v Malé Fatře. Šotolinové parkoviště, vedle fotbalového hřiště. Naštěstí je tu jeden kolega, nejsme tu sami. Denní útrata: jídlo 80,-zl, přespání 10,-zl.

10. Den - ráno se dáváme do řeči s ,,kolegou,,. Prý v karavanu i bydlí. Řekl nám tipy, kde dotankovat vodu apod.. Přejíždíme k lanovce Vrátna. Vyjedeme lanovkou a vystupujeme na Velký Kriváň. Nejvyšší hora Malé Fatry.  Ty výhledy. Máme to rádi. Když se vracíme ke karavanu. Kolem teče říčka. Koupeme se v ní, už to potřebujeme. Ledová jak pr... .Vracíme se zpět na parkoviště, kde jsme spali včera. Kousek odsud je restaurace s pivovarem. To je něco pro nás. Na parkovišti přespáváme už bohužel sami. V noci se nějací mlaďasové rozhodli, že si zajedou driftovat na parkoviště kde spíme. Takový strach o děti, o karavan jsem ještě neměli. Blbý pocit, když je člověk daleko po půlnoci zavřený v karavanu a kolem něho nějaký blbeček driftuje.

11. Den - po snídani chceme odjet na Janošíkovi Diery. Poslední dva dny dovolené. Dali jsme psa do auta, protože na fotbalovém hřišti se hraje fotbal a náš pes nesnáší píšťalky, dostane se přitom do takového transu, že neslyší a nevidí. Bohužel jsme v tom autě nezavřeli dveře. Pes nikde. Po hodině hledání voláme policii, přes slzy se teda těžko telefonuje. Může být prostě kdekoliv. Svatý nad námi nás ale osvítil (to bude tím poutním místem v Polsku) a vydali jsme se na jednu stranu lesa nad námi.. Vidíme ji. Na volání neslyší, je úplně mimo a kráčí od nás pryč. Naštěstí jsme ji doběhli. Tímto pro nás dovolená končí. Nálada na bodu mrazu. Jedeme domů.